Dagens konstatering

Tillbaka igen efter en dryga veckas uppehåll, har varit en hel del att plugga till en tenta som jag har haft. Åkte buss från universitetet till jobbet idag och under min resa åker jag förbi en annons plats där en av kyrkorna i staden har en affisch till en kampanj för att utrota hunger. Bra initiativ. Det var när jag åkte förbi den affischen jag tänkte och konstaterade något som jag redan vet men som bara dök upp i mitt huvud. Vi har tillräckligt med tillgångar i den här världen för att alla ska på nått sätt klara sin överlevnad. Resurser finns och trots det dör det ändå ca 21 000 barn varje dag på grund av brist av mat och sjukvård. Jag vet att det handlar om mycket större problematik när det gäller fattigdoms bekämpning alltifrån politik, makt, sned fördelning av resurser, naturkatastrofer,pengar,korruption,lagar etc. Men idag orkade jag inte tänka längre än att konstatera att vi faktiskt har tillgångarna till att försörja all jordens befolkning. Oavsett de jag nämnde ovan i orsaker så är det ändå faktumet att resurserna finns. Vad är problemet? Varför säljer man ut sitt eget folk? Människans värde är ingenting värt i många delar av världen. Någonstans är det skevt när man hellre satsar pengar på sin vapenindustri/militär än att låta dessa pengar gå till att säkra sin befolknings överlevnad, hälsa och utbildning. Vi måste hålla upp det mänskliga värdet. Det får inte försummas. Jag önskar jag kunde få sitta ned och ha en pratstund med världens alla politiker och nationsledare, fråga vad problemet egentligen sitter. Vad är det som är så svårt?

Några tankar från mig. Kommentera gärna hur du tänker.

Ha en bra dag! Tack för att du läser min blogg! /People are not for sale, Maria Lundberg

Leave a Reply

