Barnarbete/Child labour

Det är de minsta som drabbas värst av den ekonomiska globaliseringen och fattigdomen. Nedan är det en berättelse som lilla Sakshi, 8år gammal som tvingas jobba istället för att gå i skolan eftersom hennes familj är fattiga.

“MORADABAD/INDIEN. Sakshi, 8, böjer sig djupt ner över sitt arbete och plockar med sina nakna fingrar bland stenar och tunga industrimetaller.

Det kliar över hela kroppen, men jag måste jobba, säger hon.

Sakshi gräver frenetiskt i stenmassorna med sina hårdhudade, spruckna fingrar. Hon och de andra barnen som sitter runt den stora sophögen letar efter minsta korn av bly, koppar och mässing i det tidiga morgonljuset.

Ibland stryker Sakshi undan sitt hår, det är grått redan av metalldammet i luften. Då och då skriker mannen som är chef över barnen, alla mellan 7 och 10 år, att de ska jobba snabbare. Lyckan är när de hittar hela bitar av sladdar från datorer, bakom plasten finns hel och fin koppar som kan säljas vidare på marknaden.

– Vi har ingenting, det är därför barnen måste jobba, säger Pushpa.

Sakshi säger att hon har jobbat med elskrot länge, trots att hon bara är åtta år.Hon berättar att det finns en skola i området men att hon inte hinner gå dit.

– Skolan är samtidigt som jobbet och då måste jag jobba, säger hon.

Sakshis mamma Pushpa säger att hon önskar att barnen kunde gå i skolan men att de inte har råd.

– Tre av mina barn måste jobba, annars klarar vi oss inte. Min man jobbar också och jag tar hand om hemmet och försöker göra saker här, säger hon.

Men Pushpa är orolig för hur tungmetallerna påverkar hennes barn.- Min äldsta dotter Swati känner sig paralyserad i benet. Det gör ont och hon får svårt att gå. Jag är rädd att hon ska bli för lamad. Och Sakshi har problem med huden. Sakshi håller upp sin arm för att visa.

Det kliar överallt och blir prickar.Alla de mörka prickarna kommer från jobbet och sådana har jag på hela kroppen, säger hon.

Hon rycker bara på axlarna när vi pratar med henne om att sluta jobba.

Vem ska då jobba ihop pengar åt familjen? frågar hon oss.

När jag frågar henne om vad hon drömmer om inför framtiden, tänker hon länge men hon kan inte komma på något. Hon har inte tid eller råd att drömma om en framtid. Men det finns en sak hon önskar ska ske.

Min bästa kompis går i skolan nästan varje dag. Det skulle jag också vilja göra, säger hon.” Utdrag från en artikel som Expressen nyligt skrivit om barnarbetet som pågår i Indien. Läs mer här;http://www.expressen.se/nyheter/uppgift-leta-metall/

Vad säger barnkonventionen?

Artikel 28. Varje barn ha rätt till utbildning. Grundskolan ska vara gratis.

Artikel 32 Varje barn har rätt att skyddas mot ekonomiskt utnyttjande och arbete som skadar barnet eller hindrar hans/hennes skolgång. källa:unicef.org

Foto:http://unicef.se/projekt/utbildning-och-halsovard-till-barn-i-indien UNICEF/Tom Pietrasik

English translation? Stay tuned it will come soon….

Leave a Reply

