Clean water/Rent vatten

Hej alla underbara människor där ute!

Jag vet att den här hösten har varit rätt knaper när det gäller inlägg på bloggen. Orsak, ja dålig tillgång till internet och en mattekurs som krävt mycket av min energi. Men god nyhet är att mattekursen blev klar idag och jag riktar in mig på att läsa juridik i vår och framöver ekonomi.

De senaste dagarna har jag varit hängig och spenderat en hel del tid åt att vila. Jag passade på att kolla lite extra på musikhjälpen. Ett svenskt program som samlar in pengar till ett bra ändamål. Detta år är temat “Barnen i slummen har rätt till rent vatten”. Jag blev påmind om hur det ser ut utanför min dörr och min trygga vardag.

Visste du att 125 miljoner barn under 5 år saknar tillgång till rent vatten. Varje minut dör det 1 barn pga smutsigt vatten.brist på toaletter och dålig kunskap om hygien. Det är 2000 barn per dag.

Många säger att det är jobbigt att läsa om tunga saker för man känner sig hjälplös. Först och främst, du kan inte rädda hela världen, det är omöjligt. Men tillsammans kan vi alla göra något litet. Här är mitt tips till dig? Gillar du kaffe? Eller känner du någon som gillar kaffe?

Ta då en titt på den här organisationen som säljer kaffe och samtidigt försörjer det vatten till människor som behöver det. Kanske ett julklappstips?

http://www.threeavocados.org/

slummen

Photo: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3946&artikel=5294565&grupp=18501

Hi all the wonderful people out there!

I know that I have´nt post frequently during this autumn. Why? Well, poor internet access and a math course that required a lot of my energy. But the good news is that the course was completed today and next term with law studies will not start until january.

The last few days I have been sick and spent a lot of time to rest. I took the opportunity to check out a programe called “musikhjälpen”. A Swedish program that raises money for a good purpose. This year the theme is “Children in slums have the right to clean water.”

Did you know that 125 million children under 5 years live without access to clean water. Every minute one child dies due to lack of water,dirty toilets and poor knowledge of hygiene. That estimates to 2000 children each day.

Many say that it is hard to read about hard things because you feel helpless. First of all, you can not save the whole world, it is impossible. But together, we can all do something small. Here is my advice to you? Do you like coffee? Or do you know someone who likes coffee?

Take a look at this organization that sells coffee and in the same time supplies water to the people who need it.

Maybe a good idea for a Christmas gift?

check this out: http://www.threeavocados.org/single-origin-coffee/african-coffee.html

All love to you! /Maria

Leave a Reply

