Den Afghanska killen.

Jag vet inte men på något sätt råkar jag flera gånger hamna bland människor vars livsöden inte har varit de enklaste. Jag lyssnar och mitt hjärta bryts itu gång på gång. Vi måste kunna göra något för att förändra. Denna gång var det en kille från Afghanistan. Han berättade om hans hemland. Om människorna där. Speciellt kvinnorna. Och hur de behandlas. Mitt hjärta gråter. Varför är dom inte lika fria som jag. Varje gång jag hör dessa livsöden blir det som min egna värld stannar upp och jag tänker. Det går inte. Jag kan bara inte leva ett liv för mig själv. Något måste göras. Kan jag göra något för någon annan? 

Det är milt ute men snön präglar vår vardag här uppe. Klockan är strax efter fyra närmare halv fem och jag har begett mig till fredagsfika på vår träningsklubb. Jag har inte haft tid att delta på ett tag. Äntligen dags! Jag möts av värmen från vänliga människor som vill skapa en atmosfär där man integrerar alla. Det är lugnt idag. Vi små pratar lite. Skola och så. Lite senare kommer det en afghansk kille och sätter sig vid bordet. Han äter bananer. Han äter nästan upp alla bananer.Jag tror att han är hungrig. Han har tränat. Vi börjar prata. Han är från Afghanistan men han bor här nu. Vi varvar vårt små snack med politik. Men sedan börjar han berätta. Berätta om sitt hemland. Om kvinnorna och deras vardag. Om misshandeln som sker på öppen gata. Om mutan till polisen om att inte anmäla händelsen. Om människor som säger gå hem och misshandla din fru istället för att göra det på öppen gata. Om maktlösheten. Utsattheten. Om hur kvinnor behandlas utan respekt. Det gör ont. Ont ända in i hjärtgropen. Vad är det som gör att jag kan vara så fri men inte dom?

Det är fredag. Jag går hem. Märkt än en gång av en ung mans berättelse om sitt hemland. Om kvinnorna som behandlas så illa att han själv knapp kan prata om det för det är så fruktansvärt. Fredag. Det var milt ute i luften idag. Än en gång har mitt hjärta brustit i bitar. Vi måste kämpa för det rätta. Att människors värde respekteras.

Leave a Reply

